Tuesday, January 6, 2015

Community Development

jom study..esok exam Community Development..aka Pembangunan Komuniti.

apa pembangunan ni? mengikut takrif pembangunan ni berlaku diikuti dengan proses modenisasi, yang mana sering dirujuk sebagai kehidupan moden berasaskan sains dan teknologi. Dan masyarakat berubah sebab adanya kemajuan ni. And ada la juga perubahan sosial.

setuju semua? pembangunan ni berlaku sebab berlaku proses modenisasi(sains dan teknologi) dan implikasinya terjadilah perubahan sosial.. true...dengan adanya permodenan tu such as teknologi2 yang kita guna sekarang ni, kita dilihat lebih membangun. tengok negara yang maju macam Jepun, US, Europe.. dorang advance bab2 sains dan teknologi. itu kalau kita tengok dari pandangan umum la.. sekarang semua kejar dunia kan. haha.. TAPI.. for me..pembangunan yang sempurna,cantik tu.. perlu lah diiringi dengan AGAMA.. as a guidance.. agama jadi guide untuk kita selongkar sains and teknologi yang boleh bawa kemajuan pada diri,komuniti dan negara. barulah selamat dunia akhirat.. sebab? sekarang, semua boleh dikatakan maju,advance.. banyak dah negara2 yang membangun..tapi kenapa akhlak tidak membangun jugak? banyak lagi berlaku masalah sosial terutama di negara-negara membangun tu la.. sebab semua kejar pembangunan duniawi semata.

kita banyak belajar ambik dari barat. tanpa kita sedar barat sebenarnya ambik ilmu tu dari ISLAM. dengan? semasa penjajahan berlaku.. dorang jajaj negara2, sekali ambik dengan ilmu-ilmu kita. sebab tu kita nampak dorang maju. tapi dorang buang la yang nilai-nilai islam tu, manipulasi and sesuaikan dengan nilai,moral dorang.. ilmu perubatan contohnya, dulu yang hebat Ibn Sinar.. tapi yang naik nama? orang barat.. sayang...!! rugi....!!!! dan disebabkan juga orang barat ni suka mengkaji,RAJIN..

so,nak buat macam mana? takkan nak salahkan sejarah lampau..benda dah berlaku.. kita yang ada sekaranglah kena buat sesuatu..


No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...