Posts

Showing posts from February, 2015

limit sabar

ujian.

banyak ujian hidup kita ni.
Semuanya ujian..
Suka,gembira..duka,sedih..
Jangan kata ketika duka, ketika dilanda musibah sahaja ujian.
Tapi, saat kita gembira, saat disayangi juga ujian.
Ujian kekuatan iman kita padaNya.
Selalu..
Dikala duka kita berdoa, mohon kepada Allah.
Mohon moga kita dapat keluar dari masalah tu.
Moga Allah bagi kegembiraan, kesenangan dan apa yang kita nak.
Tapi..
Bila Allah bagi tu, biasa la manusia xpernah cukup.
Meminta lebih dan lebih lagi tanpa reti bersyukur,
Atau...terus melupakan Allah.
Jauh dari Allah ujian yang paling buruk buat kita.
Allahurabbi..

Kadang2 rasa takut..
Ya, Alhamdulillah sejak akhir2 ni banyak bahagia Allah bagi kat aku.
Kadang2 benda yang kita tak pernah terfikir akan dapat, akhirnya dapat.
Rasa xpercaya..macam mimpi. Macam dalam novel.
Tapi,tu la.. kuasa Allah yang mengizinkan segala sesuatu.
Rasa syukur teramat.
Tapi risau andaikata ini satu ujian jua.
Nak tengok samada kita usaha x nak jaga kebahagiaan Dia bagi tu,
Tahu rasa …

ya ke duit bukan segalanya

Ramai orang kata duit bukan segalanya..
Aku setuju yang duit bukan segalanya.. sebab banyak lagi benda lain yang penting. Yang boleh dikatakan segalanya untuk kita.
Macam family.kawan. kasih sayang.

tapi.. adakah dengan itu menunjukkan duit tu tak penting?
tidak...duit penting untuk kita.
tak payah rasa materialistic kalau kita rasa kita suka duit..
Orang lain tak tahu la..
tapi kalau bagi aku..duit sangat penting.
pertama mestilah untuk memastikan kelangsungan hidup kita.
kat dunia ni semua kita nak pakai duit..bukan pakai air liur semata.

ramai tengok duit dari sudut negatif je.. duit, kaya maknanya kau kejar dunia,,
gitu la persepsi orang..
orang kerja dari pagi sampai pagi esok kata pentingkan dunia semata..
mana tahu? Niat orang kita tak tahu... sebab kau tak ada apa, mengata la orang yang kaya tu kan.. setiap orang nak pakai duit tu ada alasan tertentu..

Ramai yang tak cuba nak lihat duit dan kekayaan tu dari sudut positif..
Dengan duit apa benda yang kita boleh buat..y positif.…

baiknya Engkau

Malu..
kita tak lah berbudi berbahasa sangat dengan orang tu..
tapi dia tetap memberi..
melimpah bagi macam-macam kat kita,
kejap hantar makan, baju, buku, ps la..

Macam tu juga dengan Allah..
Dalam sehari berap kali kita minta nak udara, air, makan..
Dia tetap bagi walau kita tak minta..
baik sangat2 Dia kan?
Meski rasa diri sangat tak layak..penuh dengan dosa..
tapi Dia bagi jugak..
malu padaNya, pada diri sendiri.

Macam tu lah kita, manusia.. sentiasa lupa, alpa..
Kita mengharap sesuatu, berharap Allah bagi je..
usaha mungkin ada, tapi dalam masa yang sama tak rasa nak balas budi itu..
kalau dengan manusia, orang berbudi kita berbahasa,
kalau dengan Allah pulak?
ofkos laa...bertingkat2 lagi bahasa kita kena balas..
dengan? Banyak cara..
tinggal laranganNya, buat yang Dia suruh..
usaha sedaya upaya nak suruh Allah redha..

sayang....berjuta kali sayang..
kalau lengkap semua, kita dapat semua yang kita nak..
tapi selalu lupa nak balas..
dahlah diri tak layak pun dapat sebenarnya,
tapi…