Posts

Showing posts from April, 2017

Jauh

Image
.
Jauh..
terlalu jauh fitrah hati dilarikan..
oleh sang nafsu.
nafsu yang tidak pernah kalah. Ertinya menang sentiasa.
menang dengan empunya diri.
Diri yang hanyut dilautan. Hampir lemas mungkin.
Bukan tiada pelampung.
Namun, pelampung yang semakin membocor.
Kerna empunya diri tidak peduli. Tidak punya rasa mahu membaik pulih pelampung diri itu. Masih berasa selamat.
Tidak sedar...bila sahaja masa dirinya boleh dilemaskan.

Eh, bukan tidak sedar.
Dia sedar. tahu. sedia maklum.
Tapi masih ego, sombong untuk hentikan keseronokkannya.
Seronok melayari lautan yang indah.
Tanpa mahu berhenti untuk "upgrade" pelampung dirinya.
"sekejap lagi", "esok boleh" "malam ni lah", "ok lagi kot"....
kalimah excuse yang sentiasa dilontarkan.
Kerana? ya, kerana sayang untuk berhenti bergembira.
Sedangkan di lautan itu bukan tujuan hakiki.
Destinasi di seberang sana sebagai objektif.

Bimbang ada.
Andai pelampung menipis, lalu tenggelam diri di dasar sana.

Kisah malam pertama

Perbualan pasangan suami isteri yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan.

Suami : Terima kasih sebab sudi jadi isteri abang.
Isteri: sama-sama bang. Terima kasih jugak sebab sudi ambil diri ini jadi isteri.
Suami: Ya sayang.. tak ada wanita lain yang mampu gantikan tempat sayang dihati abang. Sayang lain dari yang lain. I love you forever.. and you r the only one for me.
Isteri: so....sweet abang ni. Hihihi. Tapi, malam ni sayang nak bagitahu satu benda.
Suami: apa dia?
Isteri: ramai wanita suka emas kan. Gelang, rantai, cincin emas lah... kalau boleh tiap2 hari nak tukar.
Suami: a'ah... kebanyakkan macam tu lah. Sayang pun??
Isteri: eh, tak ada lah. Sayang tak suka sangat emas. Itu nak bagitahu abang ni. Yang mungkin beza sayang dengan wanita lain. Sayang tak berminat sangat dengan emas, nak tukar2 selalu..ambik tahu perkembangan emas semua tu. Cukuplah yang ada satu ni..sekadar perhiasan,
Suami: Alhamdulillah. Bertuahnya abang dapat sayang ni... selamat duit abang. Lagipun bua…