Saturday, February 4, 2012

meaning of the name "Rita"

dah lama aku mencari2 maksud nama Rita...
xde orang pnggil pun Rita kat aku..tapi tetap nama aku jugak..
so..kalau boleh nk tahu jugak maksudnya.. Husna maksud dah elok n cantik..
kalau boleh Rita ni xnak lah y xelok..
xde makna its okey..kira mcm perhiasan2 je.. tapi y xnak kalau maksudnya buruk..
penipu..pencuri ke ape..xkira dalam bahasa apa sekali pun..

dulu2 cari xjumpa..biasa cari y ruangan islamic name..arab name la..
mmg xjumpa..kira aku anggap rita tu bukan asal dari arab..thats why xde makna..
ad ustaz masa sekolah men kata rita ni nama india..
pas2 ustaz kat unvst ni, dia cakap xpasti sangat,tapi ad lah jugak dgr dalam arab,rita ni mcam panggilan orang arab supaya orang bagi perhatian kat dia..xpasti la maksd sebenar..sebab dlm bhsa arab sebutan sama,ejaan,titik len mmbwa maksud y len..
aku stop persoalan aku untuk Rita tu..aku anggap xde makna..n tu nama omputih..

jujur lah..pernah rasa rendah diri time nk perkenalkan nama.. rasa mcm pelik nama aku.. husn-nama dari arab n ad dlm al-Quran n selalu orang sebut,maksudnya baik, tetibe digabungkan (rita) dengan nama barat n xde pun maksud dalm arab nya.. tiap kali introduce diri, mesti cikgu/lect tanya 2x, apa??n kawan2 y 1st dengar pun aaarr??? kalau untuk x formal mmg aku ak kenalkan as husna je..
tapi lama2..aku dh xpkir pasal benda tu.. ad apa gak pada nama..mmg mmpengaruhi,tp y penting akhlak kita,diri kita.. nama baik pun kalau diri tu sendiri xnak berubah ke arah kebaikan xjadi jugakk.. lgpun aku patut hargai mak,ayah n y terlibat dgn pembikinan nama aku ni.. yelah masa tu mana org tahu sgt maksud2 nma nie..ikut je semasa tu.. aku lahir 91..lgpun cantik ape nama aku??hihihi.. unik..dalam dunia ni xtau la brape org ad nama gnie.. haha..


mlam ni tetibe nk mencari plakk..
kali ni guna y antrabangsa punya..boleh cari makna dlam semua bahasa..
arab..america..latin..spain..india..germany n len2..
search punya search.. akhirnya...

+
+
+
+


okey..nama dari Greek.. its not arabic name..
now..xkira la walaupun asal dari Greek.. ak dapat jugak maknanya.. Pearl,Mutiara.. 
ikutkan byk gak masyarakat kita guna nama y bukan dari arab.. nama melayu pun ramai..
mcm Embong,Chempaka,Intan.. tapi maksudnya baik je..nama2 bunga,n simbol/panggilan..
jadi sama lah jugak dengan aku..kira maknanya baik la tu wlaupun dari Greek..
okey..dh puas hati..pasni bila orang tanya,ape maksud rita?? aku akn jwab dengan megah.. MUTIARA!!!
gabung husna+rita= mutiara y elok  .. lalalalalalalalal~~~ (sila blah semua...)

(jgns scroll bawah nnti ad y muntah)


+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+


butiran2 mutiara y indah!! 



dilindungi oleh cengkerang y kuat lagi utuh


hadirnya mampu menyinari hidup manusia.. thats why orang sebut, mutiara kata means kata2  semangat n indah y diunngkapkan untuk memberi semangat,dan menajdi orang tu lebih kuat menjalani hidupnya.. hihihi


menyampah???tibe2 jadi berlagak kan pas tahu maksud nama.. haha..
xdelah..saje nak yakinkan diri sendiri.. lgpun sape suruh terus baca(bajet ad org nk bace), kan aku dh kata sila blah semua..not my fault.. ;-) 
kesimpulannya..xkire la apa2 pun nama kita.. hatta(jadi klasik tibe2)nama tu maksud y kurang elok pun..tapi yang penting diri kita sendiri..mmg nama tu satu doa bila org duk sebut selalu,nama tu akan dipanggil bila mengadap Allah nnti..tapi nk buat mcm mana..anggap je itu satu kekhilafan kita as manusia.. akan datang,untuk anak2 kita pilih la y terbaik.. but y still pakai nama y mana maksud xelok tu, xpe, jaga hati,jiwa kita sendiri biar menjadi y terbaik.. waallahualam~~

p/s- aku mahu menjadi sebutir mutiara yang indah y mampu menyinari orang lain..menggembira hati mereka.menguatkan mereka untuk menjalani kehidupan ini..!!!

No comments:

Hati Kita

Ikhlas tu payah nak sembang. Macam mana ikhlas? Betul ke ikhlas? Tahap mana ikhlas tu?  Entah lah. Selalu...aku takut dengan setiap kata2, n...