Monday, January 30, 2012

hipokrit atau menjaga diri??

“Xperlu nk bercakap..
Bila kita bukan ahlinya…
Xperlu nak membetulkan..
Bila kita turut melakukan… (boleh betulkan,tp sama2 muhasabah..bukan berlagak kita xsalah)..
Xperlu nak  memandang sinis..
Sedangkan kita turut melakukan…
Xperlu nak  menjadi alim,soleh n solehah..
Bila..Kalau..Sedangkan..kita hanya berpura2 dihadapan orang yang kita ingin dipandang mulia…”

Aku mmg xfaham..n xboleh faham..
Bila ada yang berlagak terlalu baik didepan…
(aku pun kekadang hipokrit gak..tapi untuk sesuatu prkara)..
Tapi bila dia menipu..menipu orang..menipu diri sendiri..
Untuk Nampak mulia dipadangan orang mulia,dia berlgak mulia..
Yes..dapatlah dia mulia tu….
Y xpandai nk berpura2…dapatlah hinaan..

Sedangkann….dibelakang..siapa tahu???
Apa y dia buat??..tapi siapalah kita nie…

Hmmmmmm…
Pandangan orang 1 cerita..
Cerita ke2..
Bila fikir2..xboleh smpai ke otak..
Best ke buat g2??? Menipu kawan2..menipu pada kebenaran..
Dh sah2 tahu perkara tu xboleh..bahkan haram..
Dengan imej..identiti y kau bawak tu…
Xtakut ke??? Xrasa bersalah? Berdosa??
Yup..aku bukan ahlinya untuk brcakap pasal dosa n pahala..
Tapi aku still dapat bezakan..
Benda tu mmbwa kemudharatan y besar pada akhirnya..

Bila datang masalah..mintak nasihat..
Tapi Aku xnmpk dimana fungsinya kau minta nasihat..pendapat..
Tapi xpakai n still buat lagi..oh..mungkin aku ni sapelah kan..
Xkan layak nak nasihat untuk kau…huhuhu…
Kesian…depan aku,depan kawan2 y xtahu..best je kau berkata2..
tu xboleh..aku xsuka benda tu..
tapi pada hakikatnya...kau buat kan??
Xrasa apa2 y ke bila bercakap pasal tu???
Xterkenang ke apa y kau buat kau luar???
Tu jelah y aku mmpu cakap..luah kat blog..
Moga2 diberi petunjuk buatmu..
Dan untuk aku jugak..untuk kita semua…..aku mungkin lagi2 tidak sempurna ..
amin~~

No comments:

Hati Kita

Ikhlas tu payah nak sembang. Macam mana ikhlas? Betul ke ikhlas? Tahap mana ikhlas tu?  Entah lah. Selalu...aku takut dengan setiap kata2, n...