Tuesday, May 1, 2012

happy holiday~~!! Labour Day..

1 Mei = Hari Pekerja/ Hari Buruh/ Labour Day..
dimana setiap buruh bercuti hari ni..
1st time aku dengar Hari Buruh ni, masa darjah 3, cikgu Bi ak ckp..
n masa tu jugak aku just imagine buruh ni adalah buruh binaan y buat2 rumah tu.
sebab sblm tu,y ak tahu buruh adalah orang y kerja buat bangunan2 tu je.
so..for me, buruh2 tu jelah y cuti.. ^^
bila dah makin besar n belajar sana sini.baca buku2..so..baru tahu..
setiap pekerja adalah buruh.. kita semua adalah buruh nya..


wat's labour day?


"Labour Day or Labor Day is an annual holiday to celebrate the economic and social achievements of workers. Labour Day has its origins in the labour unionmovement, specifically the eight-hour day movement, which advocated eight hours for work, eight hours for recreation, and eight hours for rest."


Tarikh Labour Day di setiap negara adalah berlainan.. kalau kat Malaysia, mmg dah ditetapkan 1 Mei .. kalau nak tengok tarikh2 Labour Day bagi negara2 lain, boleh jenguk HERE


so..selamat bercuti la untuk semua para pekerja.. untuk ayah,kakak2 aku.. n untuk mak?? ada x hari surirumah???dimana semua para surirumah boleh bercuti..hehehe.. tp surirumah tu kerja y paling ikhlas di dunia..kalau ada cuti sekalipun, tengok jelah,berapa orang je y betul2 cuti.. okey..nak kerja surirumah gakk..~~!!! >________<


Labour Day
pinjam yea google oppa~~!! ^^



***************************************************************************************


sejak aku cuti panjang ni..(dah 2 bulan kot jdi penganggur terhormat), disebabkan dh xp sekolah,xde jadual, kerja pun x.. so,segala hari,tarikh mcm lupa je.. kalau ingat pun, blur.. 
macam hari cuti ni..aku rasa aku xpernah lupa kot hari pekerja 1 mei sblm ni.. (yelah kan,sebb excited nk cuti),tp skrang mmg xingat apa2.. tgk kat twitter, dorang ckp yeaaa...esok cuti.. ak duk pkir2 gak cuti apela esok.. ingatkan ad hari pertabalan,keputeraan sultan ke apa.. wat xtahu jelah.. n petang smlm aku tanya adik aku y darjah 5 tu cuti apa ari ni.. best je dia jwab.. "cuti HARI WESAK" !!!!! okey..ak pun percaya dan terus berlalu..mmg xpkir dah la.. last2, tengok status kwan2 ckp Labour Day~~!!!!!!!!!!  =_______=
































my jung yunho, saranghae~~!!!! (xde kena mengena nga entry.. ) ^____^




No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...