Sunday, August 5, 2012

Separuh

Alhamdulilah...
dah pun sama2 kita menjalani ibadat puasa 15hari..hari ni masuk ke 16..
separuh sudaaah~~huhu.. jadi, tinggal separuh lagi sebelum ramadhan melabuhkan tirainya,dan diganti dengan Syawal..hmmm..
bukan  nk bercerita pasal Syawal..semua orang memang excited nk raya..kadang2 orang tua mengalahkan budak2..
tapi....15 hari yang berlalu ni, apa yang sudah kita lakukan??
dan untuk 15hari yang bakal kita lalui ni..apa yang akan kita buat??
persoalan untuk diri aku yang terutamanya..
kalau sebelum tak ada apa2 pengisian, sama2 lah kita isikan dengan perkara yang sepatutnya..kalau sebelum ni dah kita wujudkan banyak pengisian, tidak salah untuk kita tambah lagi dan tambah lagi kan??
apakah pengisian tu?? masing2 tahu la..aku bukan nak berceramah untuk kita buat itu,ini..tapi untuk memperingati diri aku sendiri..muhasabah diri sendiri..
kita diberikan kesempatan pada ramadhan ini, tapi, masih kan Dia akan bagi kesempatan ini pada tahun hadapan?? waallahualam.. kita mengharapkan dipanjangkan umur, di berikan kesihatan yang berpanjangan.. tapi.. segalanya dalam kekuasaanNya.. guna kan lah kesempatan yang ada kan..
contoh..kita diberi peluang untuk melancong ke tempat yang best selama sebulan.. Europe contohnya..bukan senang nak pergi kan.. sekurangnya,kena ada 10k, sekurangnya la..sebab bukan kita nak pergi 1negara.. tapi kena cover banyak negara kat sana.. London,Paris,,Switzerland,Scotland...dan lain2.. pergi sebulan pun belum tentu cukup nak travel seluruh europe.. tapi sebab itu lah peluang yang kita ada..tak akan kita persia2 kan??? hari2 check jadual..sempat ke tidak.. nak makan pun terkejar2..takut nanti lambat..pas2 xsempat nak melawat tempat2 lain.. tidur pun dikorbankan.. sudahlah tidur pukul2 pagi..tapi pagi2 dah bangun seawal mungkin..sebab?? "eh..rugi lah kalau tidur..kita dah datang jauh2 ni nk melancong..kan tak sempat nk habiskan ronda 1 europe..peluang nie..ntah bila pulak boleh datang..so,kali ni jelah..alah,korban lah sikit masa tidur tu..." .. hmmmm...kalau aku pun,bukan kata pegi Europe je, tapi dapat pergi Langkawi ke, Pulau Perhentian pun..akan buat macam tu..sayang nk tidurr..sayang nak berehat2 dalam bilik..sayang nak lengah2 kan waktu..sebab kita diberi waktu,tempoh..bukan kita akan tinggal disana selamanya..
alangkah bestnya,kalau untuk Ramadhan ni pun,kita pikir macam tu jugak.. ramadhan datang dah lah setahun sekali..setahun tu, sebulan je pun.. tapi,mungkin orang cakap..ala,tahun depan ada lagi.. oooo,yakin ke kita diberi kesempatan lagi tahun depan dan depan?? kalau diberi,alhamdulilah..kalau tidak?? menyesalnya...tapi xde guna..
bukan mengata orang..tapi aku pun macam tu..suka bertangguh..berjanji dengan diri sendiri,tapi mungkir..huhuhu..
cuba la kan..dalam sisa masa yang tinggal ni.. xbanyak pun lagi..tapi masih belum terlambat.. usaha dan usaha.. moga2 keredhaan dan keberkatanNya milik kita semua.. amin~~ ^___________^

No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...