Thursday, January 31, 2019

Cerita tentang kain baju


Wahai wanita2 sekalian, tengok lah pic diatas. Sila angkat tangan tinggi2 siapa yang macam tu?? Ok, aku angkat dulu lah. That's soooo meee lah.

Sebenarnya memang MALAS nak ambil cakana bab2 baju ni. Basuh,jemur,iron, lipat ke... sangat malas, tak suka. Ibaratnya boleh cakap, "aku lebih rela basuh pinggang mangkuk 10 besen daripada lipat kain baju 1 bakul". Tu dia perumpaan yang agak ekstrim. Tapi gitulah boleh dikatakan. Ingatkan memang aku tak normal dan sejenis pemalas, tapi tengok pic tu and orang2 komen,rupanya ramai lagi ada penyakit ni. Memang manusia begitulah, ada yang kita suka ada yang tak suka buat. Ada yang suka gila bab2 mengemas,organize baju2 ni.. tapi tak suka masak, tak suka basuh pinggang.

Tapi, semalas2 tahap apa pun, benda tu kena buat jugak. Keperluan harian kot. Takkan nak pakai baju x berbasuh, tak ber iron. Ok, macam aku.. untuk basuh baju tu ok lah,malas2 pun buat jugak..sebab bawak pergi masuk dalam mesin je..tekan2 then tunggu siap. Tapi nak boleh ke basuh tu memang menggunung dulu. Gunung everest surrender tgk baju aku dalam baku tak berbasuh tu. Tinggal tak de baju nak pakai baru kalut p basuh. Then sumbat lah semua sampai penuh mesin.. semput2 mesin tu nak berputar sebab terlebih muatan. Yang ni memang kena bebel sokmo dengan mak aku. Patutnya boleh 2x basuh,tapi sebab malas kita sumbat 1x basuhan tu jela.

Settle bab membasuh, cerita bab menjemur ni pun bercinta jugak lah. Tahap kepayahan tu makin bertambah. Tadi membasuh takat bawak kat mesin basuh dalam rumah je. Ni menjemur nak kena turun pulak.. nak kena hadap matahari(macam kan kau puteri lindungan tak pernah kena cahaya). Kalau basuh baju waktu pagi, siap pukul9,10 pun.. wat relax dulu..last2 tengok jam pukul12 lebih dah. Time tu nak turun jemur memang lah dilemma sebab panas terik. Kalau nak tunggu redup sikit kang pukul2 petang macam lewat pulak, tak sempat kering. Nak tak nak turun jugak tengahari. Pastu jemur main campak2 jelah..asal tersidai konsepnya. Kalau mak aku ajar, sebelum sidai kena kebas2 dulu, jemur ikut turutan..dari yang besar ke kecik. Kain sama kain, baju sama baju. Baju kurung tu kain dan baju jemur bersebelahan. Eh, xpelah. Sekian terima kasih. Memang tak. Kalau aku buat macam tu pun mesti hari tu something very good happen to me. Haha. Tapi kadang2 tu (selalu jugak), the end baju akan berbasuh sekali lagi..sebab aku lupa nak jemur..atau tangguh2 jemur sampai lah keesokkan harinya. Kdg2 tu jemur dalam bilik je.

Iron baju? Yang ni tak adalah berdrama sangat. Sebab ambil masa 2,3 minit je. Malas tu malas,tapi tak rasa menyusahkan sangat. Cumanyaa, aku memang bukan jenis yang cerewet bab iron baju tu. Itu yang tak stress.. asal bergosok, hilabg kedut2 yang nampak dimata kasar. Takat sikit2 tu xde hal lah. Aku lalu kan iron atas baju gitu2 jela.

Then..klimaksnya. lipat baju??? Sadaqallahulazim. Tak tau nak cerita lah.. kebanyakkan masanya baju tak sempat berlipat pun. Sebabnya baju dalam bakul tu akan habis dulu..ambil pakai dari dalam bakul.. jarang bukak almari baju. Hahaha.. memang  payah nak rajin dan istiqomah lipat baju dengan segera lepas angkat. Padahal, lipat baju tak guna tenaga berat pun. Duduk jee..tapi itu yang aku tak suka. Berdiri depan sink sejam basuh pinggang mangkuk tu aku tak de rasa nak komplen pun. Mungkin sebab aku tak suka buat sesuatu yang melibatkan kekemasan kot. Kan lipat baju ada step2,caranya. Biar kemas,sama besar.. no no no, not me. Tak akan jumpa baju aku tersusun sama saiz semuanya. Style aku lipat pun (time berlipat), ialah style budak2 asrama je. Aku lipat sambil berdiri. Ada dulu aku jumpa tips dari mummy2 dia kata dia akan lipat baju terus masa angkat tu. Maksudnya dekat ampaian tu, angkat lipat dan masuk bakul. Sampai habis.. then bawa naik ke bilik tinggal masuk dalam almari je. Ok, bagi aku tips ni berguna dan aku suka. Pernah buat..memang aku suka style gitu. Sebab aku suka berdiri buat kerja berbanding kau duduk jee menghadap baju sebakul tu. Tapi masalahnya selalu angkat baju time maghrib, tak sempat nak terus lipat dekat ampaian. Kdg2 tu tak ingat angkat..mak yang angkat. Haha.. menyampah jugak dengan diri sendiri yang tak suka buat kerja melibatkan kain baju ni. Selalu jugak aku fikir, kalau ada jodoh kawen, macam mana lah aku nak uruskan kain baju untuk 2 orang or lebih kalau nak settle pakaian aku sorang pun kemain bercinta memujuk diri sendiri ni. Tak payah kawen la kan?? Haha..

Dan...baju kurung yang aku pakai harian untuk kerja memang tak berlipat tak berhanger. Ada dalam bakul.. tak suka lipat baju kurung.sebab licin.. susah nak susun..tarik sikit terus yang lain terjeremus sama. Baik xpayah lipat. Aku hanger je baju kurung,jubah yang mana jarang2 pakai. Yang pakai selalu untuk kerja ada dalam bakul. Nak pakai ambil situ jela. Haha.. senang keje aku. 

Nah..sebakul baju kurung. Hanya akan masuk almari bila cuti sekolah akhir tahun.


Ada ke geng2 tak suka lipat baju ni?? Sep sikit.

No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...