Friday, January 25, 2019

Pancit

Selepas 7 tahun dapat lesen dan bergelar pemandu kereta, semalam dapat pengalaman pertama tayar pancit tengah jalan. Haha.. 2 mingu lepas battery kereta xde, tapi yang tu mati sebelum dihidupkan. Means, nak start tak boleh..dan kereta still dalam parking. Boleh lah bertenang2,relax2 sambil call orang.

Tapi ni tayar pancit dalam perjalanan. Kisahnya semalam, balik kerja sesi pagi tu dalam pukul8 macam biasa(sama waktu macam kes battery 2 minggu lepas tu). Parking kereta dalam sekolah, nak keluar tu ada kereta lain dah block belakang kereta aku. Tapi tak kisah lah sebab selalu pun gitu, dan ada jalan alternatif lain kat depan tu. Aku ikut jalan tu, tapi jalan kena turun benteng sikit, kereta terjump sikit lah masa turun tu. Sebelum tu pun dah biasa ikut jalan tu. So aku tak pasti adakah sebab tu jadi pancit. Sebab dalam seminggu ni duk ikut jalan tu je,agak pressure tayar kot..haha.. tak pasti sebab tu atau tak. Sebab bila aku keluar dari sekolah tu, macam ok lagi.. dalam 500m tu, ada jalan sempit sikit..ada kereta dari depan jadi kena elak ketepi sikit. Tepi2 tu jalan tak rata ada lubang2 lekuk2 kecil. And aku ada nampak ada benda2 berterabur. Ntah apa tak pasti.

So..jalan terus ada simpang. Lepas keluar simpang tu start rasa pelik, rasa macam naik kuda. Suspek dah something wrong,tapi tak terfikir pasal tayar. Ingat apalah aku sapu sekali. Dalam 500m, ada simpang lagi. So stop di simpang tu, ada kereta nak masuk dari arah kiri. Pemandu kereta tu berhenti,patutnya masuk terus lah sebab tak ada kereta dari arah kanan ni. Dia pandang kereta aku, aku ingatkan dia nak masuk tak lepas,tapi rasanya tak sebab jalan luas. Then dia tunjuk kat tayar..  nampak mulut dia sebut bocor sambil tunjuk kat tayar tu. Perghh, finally.. today is my day. Biasa dengar orang cerita je.

Tapi nasib baik otak berfungsi dengan baik sikit. Terus tukar signal ke kiri (patut kanan,sebab nak balik rumah ke kanan). Sebab nampak ada kawasan tepi tu untuk berhentikan kereta. kalau buat kalut,memang tak tahu nak buat dan kemana dah.

And lucky me, Alhamdulillah, pertolongan dari Allah. Belakang aku is member yang kerja sekali ni. Suami isteri..2,2 kerja sama dengan aku kat sekolah tu. Aku tak harap lah dia berhenti, but bila aku tengok cermin belakang tu, dorang berhenti. Turun je kereta, tengok tayar depan ni dah flat.



Tak pasti macam mana boleh jadi gitu.  Either sebab aku terjun benteng kat sekolah tu or terpijak benda tajam or sebab masuk lubang2. Dah sampai masanya, nak buat macam mana. As pengalaman and pengajaran untuk diri. Alhamdulillah kawan aku nak tolong tukarkan tayar. Nasib baik jugak ada tayar spare kat belakang.




Terima kasih banyak2 for both of you. Dorang suami isteri ni ya. Baru kahwin bulan 8 haritu. Of course yang kawan laki tu tolong tukarkan. Kitaorg tolong2 je. Aku banyak tolong tengok jelah sebab masih kaget. Haha.. kesian jugak dia buat sorang2, tapi kitaorg pun tak boleh buat apa jugak. Aku tak paksa pun, ingat nak call je sape2..or hantar bengkel terus. Tapi dia yang willing to help bersungguh2. Siap pergi isi angin dulu tayar spare tu. Semoga Allah memberi kebaikkan untukmu. Dan korang berdua dalam rahmatNya selalu. Aminn.

Settle dia tukar tu, risau jugak nak bawak balik ni,sebab mula2 tu kawan aku  kata macam tak kemas sebab tak dapat nak nut habis. Tapi last dapat masuk, ok dia kata, boleh teruskan bawak ni, so tawakal jelah bawak.. 40,50 je aku bawak. Hahaha. Risau tayar tergolek. Haha.. tapi ok je sampai rumah. Mintak org2 dekat rumah check, dorang kata ok je, dah kemas molek , dan tayar spare tu pun memang yang ok. Tengahari tu pun terus naik kereta tu pergi kerja. Mak suruh g tukar kereta dengan kakak aku kalau takut nak bawak lagi, tapi rasa ok je. Cumanya slow lah bawak. Tak delah pecut habis macam selalu.

Begitulah ceritanya. Alhamdulillah, segala kejadian yang Allah bagi tu memang terbaik dan berhikmah. Untuk aku lebih berhati2 (jenis bawak kereta tak kisah langgar pape, terjun naik turun benteng pun tak de hal,lubang2 redah je. Koya drifter sokmo..haha). Then untuk aku melihat kebaikkan orang lain, menghargai kawan dan hidup ni jangan sombong tak nak berkawan langsung. Time2 ginilah untungnya kita banyak kawan, kawan yang memberi manfaat. Bukan sebab kita nak ambil kesempatan,tapi begitulah lumrah hidup kita. Saling bergantung, saling menolong. Allah pun suruh kita sambung dan erat silaturrahim. Dan paling penting, untuk sentiasa bersyukur dan yakin bahawasanya pertolongan Allah sentiasa dekat dan ada. Jangan mudah buruk sangka pada Allah. 

Alhamdulillah 'ala kulli hallin.


No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...