Wednesday, January 9, 2019

Lontong,tiada jodoh. Terpaksa bersama nasi goreng kg


Pagi kelmarin 7.1.2019, my queen mak ajak pergi pejabat pos,ada urusan disana. Aku ok jelah, tapi kena pergi sekolah dulu pagi tu 7-8 pagi. Well,kerja aku kan masa tak macam org lain. Plan dengan mak, aku balik ambil dia dalam pukul8.30 tu boleh la pergi sana. Masa mak ajak tu aku tengah iron baju, start masuk bilik bersiap tu memang dah plan ni, pergi sekolah,balik ambil mak..ke pejabat pos then aku nak pergi pasar.

Tujuan utama ialah nak beli LONTONG!!! Sangat2 teringin. Sebenarnya sini susah nak cari orang jual lontong. Yang aku tahu ada satu kedai area pasar kg raja tu jual. Tahu sebab dulu aku pernah kerja butik sebelah kedai tu. Selalu jugak beli. Rm5 sebekas. 2minggu lepas aku beli lontong tu, then aku singgah pasar jap sebab nak beli tauhu. Tengok2 eh ada pulak lontong yang dah siap pack rm4 sahajoo. Hahaha.. patutnya aku g pasar tu dulu. Xpelah, rezeki untuk kedai tu aritu. Lagipun sedap,so no hal la mahal seringgit pun.

Tapi tetapp, aku tanam keazaman next nak try lontong kat pasar tu pulak. Kelmarin tu aku rasa perfect day, sebab memang duk teringat2 nak makan lontong. Maka dengan penuh girang dan angan2 pagi tu pergi sekolah, time duk sekolah tu terbayang2 kenikmatan.setiap gigitan nasi himpit bersama kuah lemak dan sambal ituww.

Then tiba masa nak balik..masuk kereta. Masukkan kunci..pusing ke kanan. Senyap. Sunyi. Tak ada bunyi mukadimah enjin menandakan kereta telah di start. Cuba lagi..bisu lagi. Sah,kereta memang tak hidup. Problem. Haha.. blur kejap, macam mimpi. Otak fikir lontong jee..xdapat dah aku nak makan lontong aritu.huhu. then call mak bagitahu kereta dalam keadaan koma. Disyaki battery lah problemnya. Lama tak berganti. Sebab kereta kancil tu tak de bagi penumpuan sangat..sebab bawak jalan2 dan guna area kg jelah. Service jarang2.. sebab memang kurang problem. Tahan lasak. Tapi aritu dia giveup, sebab memang tak berupaya dah tu nak hidup sendiri. Jadinya kazen dan atuk sedara datang jump battery untuk hidupkan. Nasib baik hidup. Then mak kata, pergi balik teruss..jangan berhenti2.. jangan matikan enjin. Balik...kitaorang g cari battery baru. And mak ke pejabat pos dengan kazen tu. makanya pulang lah daku dengan kerisauan kot2 kereta tu termampus tengah jalan. Sambil mengucapkan gudbye buat lontong.

Alhamdulillah sampai rumah dengan baik. Tapi perut tak baik. Untuk mengubati kekecewaan kena makan sesuatu yang setanding atau lebih best dari lontong tu. Tengok2 dapur.. ada kangkung, bilis. So??? Nasi goreng kampung la.. yang best versi buat sendiri ialah boleh buat pedas2.  Dalam keadaan kecewa tu sangat best makan pedas..




Itulah di hasilnya. Sedap lah sebab aku buat sendiri. Citarasa sendiri. Yang penting pedas. 5 bijik cili padi. Rasanya kalau letak lebih lagi pun masih boleh telan.

Resepi nasi goreng kg berapi versi aku:

*Bilis segenggam(goreng garing,angkat).
*Cili padi 3 biji, bawang putih, bawang merah, sedikit belacan, beberapa ekor bilis goreng tadi tu: ditumbuk.
*tumis bahan tumbuk tu. Agak2 dah layu naik bau, masukkan telur. Scramble kan telur tu.
*masukkan kankung 1 cekak. Letak kicap sikit (xletak pun xpe,saje nak try kicap baru..haha.)
* potong cili padi 2 bijik lagi. Aku gunting2 je pada 3,4 bahagian sebiji tu. masukkan dalam tu.
*tambah nasi. Gaul2 dan perasakan garam. Gaul sebati. Masukkan bilis goreng tadi. Done!
**Special: ada balance singgang daging hari sebelum tu. Aku ambik daging tu,basuh..potong kecik2. Then goreng separa garing. Pastu gaul sekali dalam nasi goreng tu.yeah, daging itu special appearances only.  Masak2 ni ikut suka kita..try n error,guna apa yang ada kat dapur. Boleh jadi sedap..boleh jadi ke tong sampah atau untuk kucing.

Boleh nampak kepingan2 daging tu.


Ok lah..tamat ceritanya.kesimpulannya, setiap apa berlaku ada hikmah. Kereta rosak, tak dapat lontong..tapi terlahirnya nasi goreng yang tak kurang hebatnya.



No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...