Monday, October 7, 2013

Survivor

Bismillah..

Alhamdulillah masih diberi kesempatan olehNya untuk meneruskan kehidupan ini. Walaupun lately macam2 terjadi..nanti2 la cerita.. tapi sebenarnya dugaan, cabaran tu semuanya datang Allah. bila dilanda apa2 musibah, walau masa tu hati kita sakit, marah, takut and etc, tapi berbaliklah pada Allah..

Seminggu dua ni rasa serabut,banyak masalah. mula2 masalah biasa2 sahaja, dengan study,kawan..sehinggalah bila muncul satu dugaan yang kita rasakan amatlah besar sebab tak pernah melaluinya. rasa tertekan sangat, letih, semua rasa bersatu sampai satu tahap tu dah tak ada rasa untuk dirasai.. kosong..!! tapi sila la sedarkan diri sendiri. pertama ingat Allah.. dia sentiasa ada untuk kita..yakin dengan sepenuhnya tanpa zhon.. yakin 100%. walaupun kita rasa tertekan sebab mak ayah,family kita jauh..rasa tak boleh nak handle benda tu, tapi Allah sentiasa ada bersama kita. bila kita yakin, insyaAllah akan rasa selamat. ujian yang Dia bagi tu pasti ada hikmahnya..ada sebab..bila fikir macam tu jiwa kita akan tenang n aqal fikiran akan waras balik untuk berfikir..  kita hidup kat dunia ni, selain Allah bagi t/jawab as khalifah, ini juga tempat untuk Allah menguji kita..

Moga2 dengan ujian dan dugaan yang diberi Nya menjadikan kita lebih kuat. dimasa hadapan tak tahu lagi macam mana bentuk ujian tu..sentiasalah bersedia.. fikir positif dengan setiap dugaan yang Allah berikan.. kita hanya mampu merancang, Allah juga merancang,dan sebaik2 perancangan adalah dari Allah. Tapi bukan bermakna kita tak boleh berusaha.. perlu berusaha dulu, n then berusaha..kemudian bertawakal pada Allah.. andai usaha atau doa yang kita mintak tak tercapai, atau sesuatu yang kita tak ingini terjadi jugak, anggaplah itu dugaan dariNya yang tersimpan beribu hikmah. samaada hikmah yang tersembunyi,jelas, akan kita tahu dalam masa terdekat atau masa hadapan, tidak di dunia,ada di akhirat nanti..atau itu merupakan satu teguran,pengajaran dari Allah untuk kita perbaiki kesilapan dan lebih dekat denganNya..

bila dilanda musibah Yakinlah Allah ada bersama kita, yakin Dia tentukan yang terbaik untuk kita, yakin Allah menguji sebab Dia sayangkan kita... insyaAllah hatimu akan tenang,redha atas segalanya dan semakin dekat denganNya.... -sentiasalah bersangka baik dengan Allah- semoga kita sentiasa dalam lindungan,rahmat dan redhaNya di dunia dan akhirat.. amin~~ <3 allah="" p="">

No comments:

Giveaway Time by Aishah Badrulhisham

Hai... another giveaway. Jom join. Semoga berezeki..aminn. Click gambar diatas untuk join ya...