yes..i need idea now..
wah..otak sekarang kena bergerak laju-laju. cari,gali, analisis..!! sometime datang, sometime pulak kelaut. next week present, not normal present...kena ada kekreatifan disitu since untuk subjek latihan dan pembangunan. we just need to imagine that we are "trainer", or pekerja. so?? otak beku kot.. biasa banyak berkhayal and mencurah-curah idea. idea tu datang,tapi ada yang tak kena and nak laksanakan adalah terbatas memandang waktu hanya 1 jam. macam stress pun ada pikir. yang lagi membuatkan kami stress, pressure ialah sebab kami group ke8. 7 group sebelum ni memang hebat-hebat.. dan idea tu sebenarnya semua dorang dah ambik.. so,kami yang ke8 ni apa je yang tinggal?? semua konsep dah di ambik..game2 yang bersesuaian pun dah di ambil.. huhu..
seriously..i respect mana2 yang kerja bahagian reka bentuk, or mereka2 apa saja. reka/rancang program, iklan, produk, buat cover majalah sekali pun. kami macam dah melaluinya. 8 orang duduk semeja...macam meeting. tapi solusi masih kabur-kabur..huh.
cerita pasal idea ni.. siapa suka tengok iklan? sebenarnya sekarang dah jarang aku tengok tv. tengok time balik rumah..tu pun sekejap je. and kebanyakannya time iklan adalah waktu ke dapur.. tambah stock makanan..haha..okey back to the topic. pasal idea dan iklan. agak-agak macam mana dorang boleh keluarkan idea tu and menghasilkan iklan yang kadang2 tak tercapai akal kita nak pikir. padahal iklan tu simple je.. tu pun semua nak promot dorang punya produk la kan. ambil contoh, aku suka iklan anmum. wah, memang cerdik!!!! agaknya yang reka iklan tu memang minum susu anmum kot. very creative and agak touching jugak bila tengok budak tu kecik2 dah pandai. diaorang nak relate kan kepada susu anmum. hanya dengan iklan macam tu maka berduyung2 la ibu2 pergi beli susu anmum untuk bagi anak dorang pandai macam budak dalam iklan tu. nampak tak permainananya di situ..segalanya tentang psikologi and strategi. memang tidak dinafikan susu tu bagus. tapi kalau iklan dia x sebagus and tak secerdik produk tak ada jugak yang tertarik. kalau produk bagus tu ok la.. yang sakit hati bila iklan tu kita tengok terus yakin 100%.. sampai waktu beli produk..tak ada la best sangat..kebanyakan barangan kosmetik. "cerah dalam masa 3hari"...pakai 3tahun pun xcerah2 jugak.. kesimpulannya, iklan tu memang memainkan peranan yang sangaattt besar!!! tapi kalau boleh biarlah seiring..jangan hanya indah khabar dari rupa..
cerita pasal iklan jugak..how dengan iklan2 yang agak..hmmm.memalukan?? kebanyakan iklan pasal tuala wanita..macam2 brand yang ada. ada yang elok.tapi ada yang bila kita tengok erkk..macam berbahang je muka nak2 kalau ada lelaki sekali tengok. tak perlu la kot nak expose. tapi dalam masa yang sama aku pun duk terpikir2 jugak macam mana nak hasilkan iklan untuk produk2 macam ni (like tuala wanita, penjagaan bahagian intim wanita, and segalanya yang berkaitan dengan hal2 keintiman)?? macam2 mana pun mereka memerlukan. not mereka, tapi KITA memerlukan.. tq kepada mereka yang buat penyelidikan, keluarkan produk untuk keselesaan or kesihatan kita.. and mereka perlu iklankan!!! dalam bahasa lain perlu bagitahu!! kalau tak kita tak tahu.. ooo,ada rupanya pad herba yang boleh hilangkan sengugut, ada rupanya produk yang boleh hilangkan kegatalan and etc.. takkan la pengeluar2 ni nak pergi ketuk rumah korang satu2 kan untuk promot. tv,radio,majalah adalah medium yang terbaik!! so how nak keluarkan iklan yang agak proper tapi maksud,fungsi produk tu dapat dijelaskan dengan baik?? huhu... anyone nak tajuk as tajuk tesis?? oh,nak pikir tajuk tesis pun pening skrang ni.. aku ada beberapa tajuk.yang mana memang tajuk tu dalam lama terpendam and minat nak kaji. tapi belum buat research yang betul2 and tak pasti lepas tak tajuk tu..huhu..len kali la cerita pasal tesis tu..
No comments:
Post a Comment